Det norske Blenderforumet.
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Det norske Blenderforumet.

Norsk Blender forum, for norske brukere av Blender
 
IndeksPortaleSøkLatest imagesBli MedlemLogg Inn

 

 Forslag til manus "I wish"

Go down 
4 posters
AvInnlegg
Marsan

Marsan


Antall Innlegg : 88
Age : 40
Localisation : Trondheim
Registration date : 09.05.2007

Forslag til manus "I wish" Empty
PosteTema: Forslag til manus "I wish"   Forslag til manus "I wish" Icon_minitimeSøn Mai 13, 2007 1:50 pm

Intro

Vi blir tatt med svevende over et tett bylandskap med hus over tre etasjer høye. Det er nesten som en sjel fra oven kommer ned å kikker ned på de levende og vi ser igjennom øynene på denne sjelen. Vi blir tatt lengre og lengre ned og fram til huset som vår karakter har som hjem

Del 1

Vi ser huset der vår karakter bor. Huset har som sagt tre etasjer som likner på mange måter som en pyramide. Den øverste delen er minst og den nederste størst. Huset har store vinduer så vi ser lett igjennom og ser at karakteren ligger i senga og våkner av alarmen av vekkerklokken som står på nattbordet og ringer. Han står opp, vel iført boksershorts og begiver seg i dusjen som og er i samme etasje. Vi ser ikke selve dusjingen men hører dusjlyder og ser vannsprut. Karakteren kommer ut av dusjen og har håndkle rundt livet. Han snur seg fra oss å tar av handduken og tar på boksershorts. Snur seg mot oss igjen og begynner å finne klær i klesskapet. Han finner en mørkeblå/svart dress som viser at han klart og tydelig er en kontorrotte. Vel påkledd med slips og det hele går han ned til neste etasje. Her ser vi kjøkken og bord. Vi er hele tiden en "kikker" på utsiden men kikker igjennom vinduet. Ferdigtraktet kaffe står klar på kjøkkenbenken. Karakteren heller kaffe i en kopp og setter seg foran bordet med en laptop. Så ser han på klokken på armen og ser at han er sent ute. Karakteren får plutselig et rytmeskifte. Han tar fort stresskofferten som også ligger på bordet og hiver papirer i den og klapper den sammen og springer ned trappen til neste etasje. Her får han stor fart og sklir i matta nede i første etasje og havner opp ned stilt opp mot døra.

Vi får et kameraskifte der vi ser karakteren på vei ut av døra. Vi betrakter han nå fra utsiden men i en annen kameravinkel. Han låser døren etter seg og går ned noen trappetrinn og spankulerer videre på fortauet. Med øynene lukket, en stor selvtillit og en lystig plystring som kanskje kommer av at han har klart å gjøre seg klar til jobb uten for mange uhell. Plutselig skjer det uventede, han ser seg ikke for og det er veiarbeid der han går. Det er et stort hull i bakken. Karakteren snubler i en slik advarselskjegle og detter rett ned i hullet. Vi ser hullet ovenfor der han faller og den ene veiarbeidsmannen lener seg over det mørke hullet for å se "sammen" med oss.

Del2

Vår karakter faller og faller. Mørke går over til å bli lysere og helt hvit. Helt til han stopper litt før gulvet av en overnaturlig kraft. Så slippes han forsiktig ned til den hvite flaten. Han ser seg i rundt ogklør seg i hodet. Han sier:

"Kult sted, men jeg hadde ønsket at det hadde vært noen møbler man kunne sitte i her"

Det sier POFF! Og plutserlig dukker det opp bord og stoler rundt han. Han klør seg enda litt mer i hodet og skjønner at han trenger bare å si at han ønsker seg ting så dukker de opp. Neste ting han sier er:

"Jeg ønsker at det hadde vært en TV her, en veldig stor TV"

Så dukker det opp en gigantisk TV. Vi går nå over til at han ønsker seg mange ting med hurtig klipping i mellom.

"Jeg ønsker" "JEG ønsker" "jeg ØNSKER" (Mange forskjellige måter å si jeg ønsker på")

Etter det så ser vi alle tingene han ønsker seg (eventuelt kryssklipping "jeg ønsker"->visning av ting). Vi ser mange ulike ting, men helt til slutt en tyrannosaurus rex i full-size. Han ønsker seg den bort.

"Jeg ønsker at t-rexen forsvinner"

Rex`en forsvinner og karakteren puster lettet ut. Det neste han prøver å ønske seg er levende folk.

"Jeg ønsker meg #insert famous bimbo here#"

Dette går ikke. Han ser ned og får et trist utrykk i ansiktet. Det blir klart at han ikke kan ønske seg andre folk inn i dette hvite rommet. Bildet fades ut.

Bilde fades inn igjenn der vi møter karakteren ligge oppe på en stor haug med ting. Karakteren ser dårlig ut, kanskje av alle tingene han har ønsket. Han ser opp og sier:

"Jeg ønsker at dette aldri hadde skjedd med meg"

POFF! og vi fader ut til svart skjerm.

Del 3

Vi fader inn til der vi startet. Utenfor huset til "vår" karakter der vi ser det samme hendelsesforløpet som til å starte med men nå med litt raskere klipping og variasjoner i hendelsene. Han gjør seg klar til jobb og går ut døra, snubler også denne gang og detter ned i hullet i gata. Igjenn ned til det hvite rommet. Denne gangen faller han hardt ned i golvet, men kommer seg opp igjenn og ser seg i rundt å sier:

"Kult sted"

Del 4

Credits
Til Toppen Go down
Admin
Admin



Antall Innlegg : 170
Registration date : 07.02.2007

Forslag til manus "I wish" Empty
PosteTema: Re: Forslag til manus "I wish"   Forslag til manus "I wish" Icon_minitimeSøn Mai 13, 2007 5:55 pm

kan bli stilig det her ja. ser vi hele starten gjenom vinduet? det hadde vært stilig med en slags fotorealistisk, men alikevel uvirkelig stil på denn verdenen mannen lever i, siden vi er omtrent garantert å ikke lykkes med en realistisk menneskefigur, kan du for eksempel prøve å tegne mannen og laste opp tegninga slik at vi har noe å gå etter?

trinn igjen før vi starter modelering er:
storyboard.
casing av man
lyd, tale opptak(møtes et sted? noen som vet noen vi kan låne utstyr av?)
dopesheet samtidig som modelering.
Til Toppen Go down
https://blender.editboard.com
Marsan

Marsan


Antall Innlegg : 88
Age : 40
Localisation : Trondheim
Registration date : 09.05.2007

Forslag til manus "I wish" Empty
PosteTema: Re: Forslag til manus "I wish"   Forslag til manus "I wish" Icon_minitimeSøn Mai 13, 2007 7:07 pm

Har egentlig ikke forestillt meg hvordan karakteren ser ut. Kanskje litt tynne å spinkle bein og armer. Men dette kan vel ikke være endelig manus. Syns vi bør få flere hoder med i prosjektet og høre hva eventuelt de mener.
Til Toppen Go down
Admin
Admin



Antall Innlegg : 170
Registration date : 07.02.2007

Forslag til manus "I wish" Empty
PosteTema: Re: Forslag til manus "I wish"   Forslag til manus "I wish" Icon_minitimeSøn Mai 13, 2007 7:23 pm

jada, men nå har vi grunnstoryen og kan så smått begynne å tenke på hvordan utforming og stil skal være...i tilleg har jeg lagt ut en søknadssak etter pr-person som kan hjelpe med å skaffe hoder, men mens vi venter på folka kan vi bestemme en del og starte på desegn og storyboard, layout osv.
Til Toppen Go down
https://blender.editboard.com
K.A.Byggjordet




Antall Innlegg : 150
Age : 46
Localisation : Oslo
Registration date : 02.03.2007

Forslag til manus "I wish" Empty
PosteTema: Re: Forslag til manus "I wish"   Forslag til manus "I wish" Icon_minitimeMan Aug 20, 2007 12:25 pm

Etter å ha tenkt ein god stund over amnuset ditt så har eg nokre andre ideer til den.

del 1.
For eksempel pyramide huset ditt. Eg får ikkje den ideen inn i hodet sjøl om eg har sett modellen. For meg så bur han i ein leilighet over eit plan. kanskje 2. eller 3. etage. Der kameraet følger de samme linjer som du har streket opp. fra hvindu til hvindu som en slags kikker. men med horisontal scrolling istedenfor vertikal. og at kameraet følger bygninbgen nedover til han kommer ut døra fra en bygård. Kamerat følger så med han konstant i fokus. ut av bakgård og nedover gata til han snubbler ned i kummen. Alt sees fra et side perspektiv som er på samme høyde som karkaterens hode.

del 2.
Deretter klippes det tuil ny scene der man ser han falle langt ned i det fjerne. helt til han stopper skate men sikkert over bakken i et mørkt rom med halo belysning.

Men reaksjons mønstret hans følger jeg ikke. Hva er det som gjør at han ønsker seg møbler isteden for å komme seg opp igjen? Jeg ville i hvertfall blitt ganske så redd og ikke ønsket å være der i det hele tatt. Det er mine første tanker. Mulig ein kan implementere ein karakter til da. En irsk leppricon eller alv som vi har på norsk. En som oppfyller ønsker. En slu fyr. som kommer fram fra mørket og gnir seg i hendene med et skikkelig slu smil opp til vår karakter som er litt redd.

Dialogen kommer da den lepriconnen sier at han kan ønske seg 3 ting. Derretter kan karakteren vår få store drømmer om å ønske seg rikdom og slikt. Der trenger jeg hjelp i hva han ønsker seg. Men det siste ønsket må være slik at han angrer på det hele. Mulig ved at den lepriconnen tolker ønskene på en uønsket måte som gjør at vår karakter angrer på sin ønsker. Der det tredje øsnket er at han ønsker at alt det derre ikke hadde skjedd han.

del 3.
Dermed er det tilbake til start hvor han begynner med akkurat det samme tralten med å stå opp og så videre. Spennings momented blir derfor om han kommer til å ramle ned i hølet igjen og alt repeteres eller kommer til å unngå det eller ramler ned men møter kloakken.

The End og credits følger.
Til Toppen Go down
Marsan

Marsan


Antall Innlegg : 88
Age : 40
Localisation : Trondheim
Registration date : 09.05.2007

Forslag til manus "I wish" Empty
PosteTema: Re: Forslag til manus "I wish"   Forslag til manus "I wish" Icon_minitimeMan Aug 20, 2007 1:08 pm

Jeg likte den ideen om alven egentlig. Det jeg egentlig kom til å tenke på etter jeg hadde skrevet manus var at historien handler om at samme hvor mye matrielle goder man har så kan ikke det erstatte mellommennesklig kontakt.

Jeg har også tenkt på huset til hovedkarakteren vår. Vi kan ikke bruke den stilen jeg skisserte opp, men en heller mer lik stil som vi skal bruke på resten av husene. Hvordan vi bruker forskjellige vinkler og videre kan man egentlig bare vente til vi har modellene ferdig. Ihvertfall når det kommer til finpuss. Manuset var i hovedsak lagt opp til å få flere innspill og endringer etterhvert. Hadde vært for meg så hadde jeg kanskje valgt et litt simplere og kortere manus å skrevet slik at vi kunne blitt mer kjennt uten å slite så altfor mye.

Sorry for dårlig typing, jeg har radio på øret Smile

btw, tobak30 har du fått rammen?
Til Toppen Go down
Admin
Admin



Antall Innlegg : 170
Registration date : 07.02.2007

Forslag til manus "I wish" Empty
PosteTema: Re: Forslag til manus "I wish"   Forslag til manus "I wish" Icon_minitimeMan Aug 20, 2007 4:55 pm

Han kan ønske seg tre ting, men ingen av tingene han ønsker seg er at han er et annet sted, så han blir sperret inne i rommet for alltid, noe han selvfølgelig angrer på.
Til Toppen Go down
https://blender.editboard.com
K.A.Byggjordet




Antall Innlegg : 150
Age : 46
Localisation : Oslo
Registration date : 02.03.2007

Forslag til manus "I wish" Empty
PosteTema: Re: Forslag til manus "I wish"   Forslag til manus "I wish" Icon_minitimeMan Aug 20, 2007 10:45 pm

Når ein blir fanga der så blir det ikkje noko skikkelig slutt på historien. da blir endinga litt hengandes i lause lufta. Så hvis ein har ein epilog der ein gpr gjennom dei samme tinga ein gong til så kan ein få ein skikkelig slutt på det heile.
Til Toppen Go down
K.A.Byggjordet




Antall Innlegg : 150
Age : 46
Localisation : Oslo
Registration date : 02.03.2007

Forslag til manus "I wish" Empty
PosteTema: Re: Forslag til manus "I wish"   Forslag til manus "I wish" Icon_minitimeTir Aug 21, 2007 7:32 pm

Når eg nå har påtatt meg oppdraget med å lage et storyboard. Så må eg vite kva fyren ønsker seg. skriv også ned ein dialog som kan brukes. Ellers så skjem storyboardet til å ende med at alven skjem fram. Det er der det store hølet i scriptet er.
Til Toppen Go down
K.A.Byggjordet




Antall Innlegg : 150
Age : 46
Localisation : Oslo
Registration date : 02.03.2007

Forslag til manus "I wish" Empty
PosteTema: Re: Forslag til manus "I wish"   Forslag til manus "I wish" Icon_minitimeTir Aug 21, 2007 7:45 pm

En annen ting er at hvis han nå ønsker at alt ikkje hadde skjedd og hann kjem tilbake til senga. så kan ein bruke ommat begynnelsen i historien heilt til han ramle ned i hølet. Dette vil sannsynlig spare oss for mykje arbeid.
Til Toppen Go down
Marsan

Marsan


Antall Innlegg : 88
Age : 40
Localisation : Trondheim
Registration date : 09.05.2007

Forslag til manus "I wish" Empty
PosteTema: Re: Forslag til manus "I wish"   Forslag til manus "I wish" Icon_minitimeTir Aug 21, 2007 9:50 pm

For min del kan du bare dikte opp ting i manuset selv. Jeg har kommet med basicen, så er det bare å legge opp til mer tull ut i fra det. (tull som posetivt ment). Alven bør være liten å kunne fly sant? som en fe.

Det kan jo hende vi gjør det slik at han ikke faller ned i hullet igjenn. Det hadde jo også vært litt tøft.
Til Toppen Go down
Admin
Admin



Antall Innlegg : 170
Registration date : 07.02.2007

Forslag til manus "I wish" Empty
PosteTema: Re: Forslag til manus "I wish"   Forslag til manus "I wish" Icon_minitimeTir Aug 21, 2007 11:38 pm

enig med marsan her, det han har funnet på er bare en grunnstory, det er det som er i storyboarden som kommer til å li brukt som utgangspungt for filmen.
Til Toppen Go down
https://blender.editboard.com
K.A.Byggjordet




Antall Innlegg : 150
Age : 46
Localisation : Oslo
Registration date : 02.03.2007

Forslag til manus "I wish" Empty
PosteTema: Re: Forslag til manus "I wish"   Forslag til manus "I wish" Icon_minitimeTor Aug 23, 2007 11:52 am

Jeg trenger litt innputt til hva som skal ønskes. Det må være noe sm kan vris og vendes på slik at figuren angrer alt det han har gjort.

Dette minner meg om en episode med x-files. Der mulder finner en ånd inne i et teppe. Alt han ønsker seg blir vridt til det værre. Blant annet ønsker han seg fred i verden. Men det ender med at han blir aleine på jorda.

Det ønsket ser jeg problemer med å implementere den inn i historien.

Sånn jeg ser på alven så bør han være på størrelsen med en dverg. Kledd i rare klær eller noe. En flygende fyr blir mer som en fe.
Til Toppen Go down
Admin
Admin



Antall Innlegg : 170
Registration date : 07.02.2007

Forslag til manus "I wish" Empty
PosteTema: Re: Forslag til manus "I wish"   Forslag til manus "I wish" Icon_minitimeTor Aug 23, 2007 3:26 pm

skjønner hva du mener med ønsker...vanskelig å komme på noe sånn i farta...angående alven ser jeg for meg noe i tolkien stil...overmenseklige, men meneskelige skapninger på en måte...
Til Toppen Go down
https://blender.editboard.com
Marsan

Marsan


Antall Innlegg : 88
Age : 40
Localisation : Trondheim
Registration date : 09.05.2007

Forslag til manus "I wish" Empty
PosteTema: Re: Forslag til manus "I wish"   Forslag til manus "I wish" Icon_minitimeTor Aug 23, 2007 9:32 pm

tobak30 skrev:
Jeg trenger litt innputt til hva som skal ønskes. Det må være noe sm kan vris og vendes på slik at figuren angrer alt det han har gjort.

Dette minner meg om en episode med x-files. Der mulder finner en ånd inne i et teppe. Alt han ønsker seg blir vridt til det værre. Blant annet ønsker han seg fred i verden. Men det ender med at han blir aleine på jorda.

Det ønsket ser jeg problemer med å implementere den inn i historien.

Sånn jeg ser på alven så bør han være på størrelsen med en dverg. Kledd i rare klær eller noe. En flygende fyr blir mer som en fe.

En liten fe med tryllestav med tryllestøv, også skal den ha rosa klær på seg.
Til Toppen Go down
Hve1

Hve1


Antall Innlegg : 17
Localisation : Bergen
Registration date : 06.06.2007

Forslag til manus "I wish" Empty
PosteTema: Forslag til manus i wish   Forslag til manus "I wish" Icon_minitimeTor Aug 23, 2007 9:51 pm

Jeg synes kanskje at 3 ønsker blir litt lite...
Hvor mye kan han få tak i på tre ønsker

jeg ser for meg at han til slutt sitter på en mørk "truende" stol med en haug av triste saker og ting og ser trist ned på alven/feen/dvergen som gliser

og til slutt ønsker seg tilbake
Til Toppen Go down
http://halvard.vegum.net/
Marsan

Marsan


Antall Innlegg : 88
Age : 40
Localisation : Trondheim
Registration date : 09.05.2007

Forslag til manus "I wish" Empty
PosteTema: Re: Forslag til manus "I wish"   Forslag til manus "I wish" Icon_minitimeTor Aug 23, 2007 10:29 pm

Bildet jeg har i hodet er at han ligger med e trist utrykk i ansiktet på en kjempediger hau med artifakter og ønsker seg ut. 3 ønsker gir historien mer seriøsitet ettersom i de fleste historier som omhandler ønsker, får man bar 3. Dette er tradisjonelt, og vi bør kanskje holde oss til dette.
Til Toppen Go down
K.A.Byggjordet




Antall Innlegg : 150
Age : 46
Localisation : Oslo
Registration date : 02.03.2007

Forslag til manus "I wish" Empty
PosteTema: Re: Forslag til manus "I wish"   Forslag til manus "I wish" Icon_minitimeLør Sep 01, 2007 1:11 pm

Eventyr går altid etter tallkombinasjoner. Som regel 3 og syv.

For eksempel per pål og askeladden. 3 brødre.
De syv blåner, osv.

Men etter å ha vurdert manuset litt. Tenkte jeg som så å kutte ut hele ønske bissnissen for nå. Dette for at filmen skal være enklere å kunne fullføre. Bruke min diktatoriske makt. Smile

Mine tanker går slik:

Han står opp og gjør det han gjør. går ut på gata og ramler ned i et kumlokk. Da ramler han og ramler han helt til han deiser ned i sin egen seng. Der filmen starta. Han reiser seg opp og ser seg rundt som et stort spørsmålstegn...

The end.

Dette endrer hele tanken bak filmen da. Så da vil jeg endre tittel fra "the wish" til "the hole"

Der har jeg fastsatt handlings løpet uten å måtte tenke på ønsker og slikt. Dette gjør at filmen kan kuttes ned til omtrent 2-3 minutter, kanskje også kortere enn det, noe som bør gjøre det enklere å lage filmen. Mindre props og mindre modellering. Har også laget en plan skisse for hvordan sena skal se ut. Trenger bare konseptet for hvordan ting skal se ut. Trenger og strengt tatt ingen stemmer i filmen heller. Kanskje bare et skrik. Musikk/Trafikk støy kan være kjekt å legge til.

Ettersom filmen, sånn jeg ser det, blir laget under GPL lisensen. Det vil si att alle parter i storyen inkludert manus, sener og så videre kan bli tatt og fikset på. Dermed om man ønsker på et senere tidspunkt å skape en ønske setting så er det bare fritt fram å gjøre det basert på eksisterende modeller som blir laget til denne filmen.
Til Toppen Go down
Marsan

Marsan


Antall Innlegg : 88
Age : 40
Localisation : Trondheim
Registration date : 09.05.2007

Forslag til manus "I wish" Empty
PosteTema: Re: Forslag til manus "I wish"   Forslag til manus "I wish" Icon_minitimeSøn Sep 02, 2007 12:01 am

Kjell du er genial. Veldig behaglig ide, og mye lettere å gjennomføre. Høres ut som et manus som faktisk er mulig å gjennomføre i 3D. Jeg tror jeg tok i litt når jeg skrev det første manuset. Tror det er viktig når man skriver manus å tenke på hvilke begrensninger man har i det 3D-visuelle, noe som ikke ble gjort når jeg skrev manus. Klok besluttning kjell. viser bare hvorfor du ble utnevnt til regissør Smile
Til Toppen Go down
K.A.Byggjordet




Antall Innlegg : 150
Age : 46
Localisation : Oslo
Registration date : 02.03.2007

Forslag til manus "I wish" Empty
PosteTema: Re: Forslag til manus "I wish"   Forslag til manus "I wish" Icon_minitimeSøn Sep 02, 2007 3:04 pm

Kom til å tenke hvordan folk klarer å lage reklame spotter på 30 sekunder som forteller en historie. For eksempel Ica reklamen. Selv om det er en føljetong så er det en historie i hvert.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Forslag til manus "I wish" Empty
PosteTema: Re: Forslag til manus "I wish"   Forslag til manus "I wish" Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Forslag til manus "I wish"
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Manus under veis.
» forslag til forbedring
» Forslag til alternativ intro
» Forslag til spredning av forumet

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Det norske Blenderforumet. :: Animasjonsfilmen :: Manus og forberedelser-
Gå Til: