Det norske Blenderforumet.
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Det norske Blenderforumet.

Norsk Blender forum, for norske brukere av Blender

IndeksPortaleSøkLatest imagesBli MedlemLogg Inn

Organisk modellering.

Go down 
2 posters
AvInnlegg
Admin
Admin

Antall Innlegg : 170
Registration date : 07.02.2007

Organisk modellering. Empty
PosteTema: Organisk modellering.   Organisk modellering. Icon_minitimeFre Jun 08, 2007 5:16 pm

Hei, ettersom tobak har sagt seg villig til å lage mennesker for filmen vår tenkte jeg det ville være kult av oss å gi ham lit hjelp...derfor samler jeg alle tips og tutorials jeg finner om organisk modelering her...alle andre kan selvfølgelig også poste tips og tuts. det meste vil være på engelsk, en det skulle vel neppe være noe problem

første tips...fra noob to pro, wikibooks.
Sitat :
organic modelling

Organic modelling is usually done with subsurfaces. To make a subsurfaced object, select a Mesh object and press the subsurf button in the edit buttons. To make the shape smoother, increase the subsurfacing level using the parameters below the button - but preferably do not go above three. To make the object appear smooth click the set smooth button.

What you have done is create a smoother, higher-poly shape based on that of the original mesh. This is controlled by the vertices, edges and faces of the original. To have vertices, etc. of the original object snap to the subsurfaced shape press the Optimal button - although be careful, because this often hides very boxy modelling.

Now, start shaping your mesh into an organic shape. There are various tutorials for modelling bodies and faces, but it is often a good idea to use references. Only use quads - that is, shapes with four vertices. Triangles do not subsurface well, they create bad looking rough surfaces - avoid if at all possible.

To make the object shape properly, you will need good edgeloops. This means that all your faces line up in a continual line around your model. It is possible to select edgeloops - press alt-B and select the edgeloop. It is best not to have too many vertices to avoid making the subsurfaced shape look rough - in other words, the original shape should be quite low-poly.
tips 2...
http://www.blendernation.com/2006/12/11/organic-modeling-techniques/
tips 3...bra pre sculpt tut
http://www.linuxgraphic.org/section3d/blender/pages/didacticiels/head-subsurf/index-ang.html
tips 4...er vel en av de beste tutorialene jeg har sett så langt
http://wiki.cgsociety.org/index.php/Portrait?thumbnail

og det er allt så langt...jeg skal legge ut et øye jeg har laget som du kan bruke...
Til Toppen Go down
https://blender.editboard.com
K.A.Byggjordet

Antall Innlegg : 150
Registration date : 02.03.2007

PosteTema: Re: Organisk modellering.   Organisk modellering. Icon_minitimeMan Jun 11, 2007 12:51 am

Takker så meget for den hjelp jeg kan få. Men ettersom det blir så fryktelig varmt om dagene så er det begrenset for hva jeg kan få til. Men den siste tutorialen var interesann. Men jeg trenger et referanse bilde for det hode. Ett rett forfra og ett fra siden. Nå veit ikke jeg hvor man får tak i slike referanse foto. Mulig et søk på nettet kunne vært noe. Men det blir da andres hoder og det er vel ikke helt greit å legge ut på en film. Så da kunne en kariaktur tegning gjøre seg så jeg har en referanse. Men skal se hva jeg kan rote sammen av en karikatu tegning eller noe slikt. men da blir det mer på feelingen ettersom jeg ikke har en scanner å få tegningene inn i maskina mi med. Men det går vel på et vis det og skulle jeg tro. Men ha tålmodighet. Det blir faktisk over 40 grader inne på rommet mitt i løpet av dagen og da kan jeg ikke holde meg her. Da må jeg ut og da får jeg ikke gjort noe som helst.
Til Toppen Go down
Admin
Admin

Antall Innlegg : 170
Registration date : 07.02.2007

PosteTema: Re: Organisk modellering.   Organisk modellering. Icon_minitimeMan Jun 11, 2007 1:50 am

Vel...temperaturene rammer oss alle, og jeg forstår godt at du ikke jobber nå, det gjør ikke jeg heller, annet en om natten når jeg kan ha 3 vinduer og en dør oppe for å lufte og 1,5 liter vann ved siden av meg...det er jævlig varmt...har du digitalt kamera? hvis du har det ta et bilde av tegninga...snakk med marius(marsan) om hva han tenkte om hvordan karakteren skulle være(så vidt jeg vet tenkte han ikke på det at all da han skrv manuset)...jeg ser for meg en enslig ung mann (dvs 20-30) ugift, nylig fått en god jobb rimlig nyetablert etter å ha kommet seg gjennom skolen...så pang får han denne hendelsen inn i livet sitt...aner ikke om dette hjelper, men kanskje det gjør...tenkte sort hår(folk med sort hår er kult ettersom jeg er blondaktigrød) klærne bør være en dress. hvis du ser på BN i dag ligger det link til en tut om klær du kan se på...man konsentrer deg om selve mannen først, og i hovedsak hodet og hendene...men sørg for at resten blir bra også...ps.mannen er ikke tykk, men er voksen(bredskuldra, fullt utvokst...aner ikke hvordan jeg skal forklare, og foresten er hjernen min kokt som en pølse i dag.)
Til Toppen Go down
https://blender.editboard.com
K.A.Byggjordet

Antall Innlegg : 150
Registration date : 02.03.2007

PosteTema: Re: Organisk modellering.   Organisk modellering. Icon_minitimeMan Jun 11, 2007 12:26 pm

Jeg har sett på den tutorialen for softbody simulering av klær. Han som skrev den sa at den passet seg ikke for aniamsjon. Det var vel det han sa ivhertfall. Ettersom det blir en utregning av klærnes posisdjon for hver bilde. Mulig det går men jeg må sette meg ytterligere inn i saken.

Jeg har ikke digital kamera heller. Og konseptet har jeg ikke fått jobbet med noe særlig ennå. Må skissere opp en del først for å få en feeling av hvordan tingene blir. Det blir ikke en ekstrem karikatur. Den fysiske biten av kroppen vil være nogenlunde anatomisk korekt. Mens hode blir en litt karikatur lignende ting. Nesten som i elephants dream. Ingenting ekstremt.
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Organisk modellering.   Organisk modellering. Icon_minitime

Til Toppen Go down

Organisk modellering.
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Mesh modellering vs. nurbs og boolean modellering.
» Modellering av et fjes.