Det norske Blenderforumet.
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Det norske Blenderforumet.

Norsk Blender forum, for norske brukere av Blender
 
IndeksPortaleSøkLatest imagesBli MedlemLogg Inn

 

 Forklaring av termer i fluid simen i blender.

Go down 
AvInnlegg
K.A.Byggjordet




Antall Innlegg : 150
Age : 47
Localisation : Oslo
Registration date : 02.03.2007

Forklaring av termer i fluid simen i blender. Empty
PosteTema: Forklaring av termer i fluid simen i blender.   Forklaring av termer i fluid simen i blender. Icon_minitimeMan Jun 18, 2007 7:19 pm

Eg skal prøve meg på å forklare nokre termer når det gjelds fluid simmen. Hvis det er noko som er gale så berre si ifra så skal eg rette på det som er feil.

Domain: Dette er ein boks som all fluid simulation skal foregå inni. Dette betyr at du må ha fluid og eventuelle obstacles inni denne boksen for at det skal kunne rengnes ut.

Fluid: Det er væska. Det som renner og greier. du kan sette forskjellig viskositet på den. Fra vann til sirup og ting innimellom. du kan lage dine egne settings for å få væska til å oppføre seg sånn som du vil.

Inflow: Det betyr rett og slett at det blir helt væske inn i simulasjone heile tida mens den blir bakt. Det vil si at domainen vil bli fylt opp hvis simulasjonen foregår lenge nok.

Outflow. er det motsatte. den fjerner rett og slet fluid fra doainen. Har aldri prøvd den før så eg veit ikje korleis den fungere akkurat.

Obstacle: Det er for eksempel eit glass eller ein vase. Rett og slett ein ting som væska ikkje kan komme gjennom.

Resolution: dette er noe som gjer at væska blir meir komplisert og meir realistisk. men den kreve utrulig mye ram.

Start og end time har eg ikkje holdt på med. Men for å regulere lengden på simuleringa kan du gå inn på Scene (f10) og velge kor mange frames simuleringa skal bestå av.

Bake: er rett og slett knappen ein trykke på for å få starta simuleringa.

Subsurface smoothing og surface sudivide glatter ut fluid meshen og kan gjøre den mer realistisk.

Tracer particles og generate particles er jeg mer usikker på hva gjør. Kanskje det er noen her som kan forklare det for meg og alle andre?

Start og end time betyr hvor lenge fluid simulasjonen skal foregå. default er 0.00 til 0.030. det vil si 30 hundredeler. For at fluid simen skal vare lenger øker du det. for eksempel hvis vannet skal rene nedover en sklie.
Til Toppen Go down
 
Forklaring av termer i fluid simen i blender.
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Ny verson av blender! 2.44
» Blender Animasjon
» to bilder jeg har laget i blender.
» Logokonkuranse

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Det norske Blenderforumet. :: Støtte :: Tutorials-
Gå Til: