Etter etterspørsel fra Tobak30 så lager jeg en liten tutorial om hvordan man bruker den fysiske motoren blender har å tilby.
Steg 1.
Lag en cube som er rektangulær. du trenger 5 nesten like cuber.
Du lager bare en foreløpig. Ettersom det er enklest å bare kopiere fysikk egenskapene til objektet du lager. Disse er som følger:
Steg 2.
På tide å lage fler cuber. Vi kopierer (SHIFT+D) den vi allerede har laget, når vi kopierer cuben så kopierer vi også fysikkinstillingene slik at du ikke må gå igjennom enhver cube å stille på. Slik så altså min ut. Jeg har 4 like som danner "vegger" og en litt mer avlang en på topp som et "tak". Se illustrasjon:
Steg 3.
Lag ei kule litt til sides for "boxhuset" du nettop har laget.
Steg 4.
Fysikkinnstillingene til denne er litt anderledes en hos boxene. Du kan se at bounds er satt til sphere her. Dette fordi objektet er en sphere, altså en ball. Med de settingene som står der så kan du selv avfyre kula mot "boxhuset" med tastaturknapp "F". Dette bestemmes av sensors, du kan selv configuere den ganske fritt. Seksjonen actutators bestemmer fart og retning som ballen skal ha etter du har "avfyrt" den. Se bilde:
Steg 5.
Du har nå satt opp "boxhuset" og ballen og deres innstillinger. Nå er det på tide å teste om dette fungerer. For å gjøre dette trykker du på "P" som starter spillmotoren/fysikkmotoren. Hvis du velger å ha en avfyringstast trykk på denne nå. Så får du noe som ser slik ut:
Hvis du skal ha hendelsene til å bli keymappa til blender slik at du kan rendre ut en animasjon så velger du Game->Record Game Physics to IPO og kjører game motoren igjenn.. Etterpå får du animasjonen i blender sitt vanlige grensesnitt. Trykk "ALT+A" for å snurre film.
Slik ble min:
https://www.youtube.com/watch?v=Q2e-63iylH4